GEO-Instruments Polska wykonawcą kompleksowego monitoringu geotechnicznego oraz geodezyjnego w ramach budowy drogi ekspresowej oraz tunelu w ciągu drogi S19 odc. Rzeszów Babica. 

s19 main view

Projekt

Na zlecenie Generalnego Wykonawcy – spółki Mostostal Acciona S19 Tunel - realizującej budowę tunelu S19 Babica będącą częścią projektu Drogi Ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica wdrożyliśmy i obsługujemy system monitoringu do automatycznej kontroli przemieszczeń oraz deformacji konstrukcji portali tunelu S19 oraz tunelu w trakcie drążenia.   

Wyzwanie

Naszym zadaniem było przejęcie, usystematyzowanie i uporządkowanie istniejącego monitoringu, wdrożenie usprawnień i kontynuacja instalacji monitoringu i obsługi przy postępującej budowie i narzuconym wymagającym harmonogramie prac. Dostarczamy monitoring geodezyjny, geotechniczny oraz strukturalny. Projekt S19 prowadzony jest w bardzo wymagającym środowisku fliszu karpackiego. Są to dwa portale i tunel o dwóch nawach i długości 2255m każdy z nich drążony w technologii TBM o średnicy 15.2m. Maszyna drążąca tunel jednocześnie układa jego obudowę nie zatrzymując się, wyzwaniem GEO-Instruments było dobranie odpowiednich metod pracy oraz narzędzi, aby zrealizować instalację monitoringu z poziomu TBM. Nasza firma wykorzystała swoje doświadczenie pracy przy innych projektach tunelowych uzyskanych w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Rozwiązanie

System monitoringu portali składa się z automatycznych pomiarów geodezyjnych opartych o zrobotyzowane tachimetry dodatkowo wzmocnionej systemem GNSS, inklinometrów manualnych i automatycznych IPI oraz specjalnie dostosowanej przez nas do tego projektu technologii SAAV. Portale dodatkowo monitorowane są siłomierzami na kotwach.

System monitoringu tunelu składa się z rozproszonych w tunelu przekrojów monitoringu segmentów tunelowych za pomocą czujników parcia i tensometrów. Ponadto wizualizujemy geodezyjne pomiary konwergencji. System jest zautomatyzowany przy użyciu specjalnie dostosowanych na potrzeby projektu urządzeń Campbell Scientific. Górotwór dodatkowo monitorowany od góry za pomocą ekstensometrów oraz pryzmatów pomiarowych.

Dane projektu

Inwestor

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Dywizja

GEO-Instruments Polska

Generalny Wykonawca

Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A.

Inżynier(owie)

Marek Wierzchowski - Kierownik Projektu
Pavlo Voronin - Kierownik Projektu
Mateusz Orsicz - Specjalista ds. oprogramowania
Piotr Szczerba - Inżynier Budowy
Dawid Wójcik - Młodszy specjalista ds. oprogramowania